Sunday, August 23, 2009

AhLan WaSahLan RamaDhaN Al-MubAraK

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, Tuhan Pencipta Alam, Yang Maha Berkuasa di langit dan di bumi, kerana sekali lagi kita bertemu dengan kedatangan bulan Ramadhan, bulan yang menjanjikan kerahmatan dan keampunan daripada Allah SWT. Bahkan, kedatangan bulan yang cukup mulia dan berkat ini memberi peluang seluas-luasnya kepada umat Islam agar dapat melipat gandakan amal ibadah sekaligus meningkatkan keimanan dan ketaqwaan terhadap Allah SWT. Ingatlah, bahawasanya baginda Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:

“ Sesiapa yang bergembira dengan kedatangan bulan Ramadhan, maka Allah SWT haramkan jasadnya daripada disentuh api neraka (pada hari kiamat kelak)”
.

Oleh itu, kedatangan bulan yang penuh berkat ini sewajarnya disambut dengan penuh kesyukuran dan keinsafan dalam mempersiapkan diri menghadapi dan melaksanakan kewajipan berpuasa serta melaksanakan amal ibadah yang lain seperti membaca Al-Quran, Solat sunat Terawih, berzikir, memperbanyakkan sedekah dan lain-lain lagi. Sewajarnya, Umat Islam hendaklah mensucikan jiwa dan hati mereka dengan bertaubat kepada Allah SWT dengan penuh keikhlasan daripada segala dosa-dosa yang dilakukan sebelum melakukan ibadah puasa dan amalan yang lain di bulan yang mulia ini. Umat Islam juga hendaklah bersunngguh-sungguh dan tidak mengulangi dosa yang lalu ketika mempersiapkan diri dalam menjalani ibadah puasa dengan penuh keinsafan dan membersihkan hati agar mudah melaksanakan rukun Islam yang ketiga itu.

Bulan Ramadhan juga mengandungi banyak kelebihan dan hikmah yang disediakan oleh Allah SWT terhadap Umat Islam. Antara hikmahnya adalah menguatkan hubungan individu muslim dengan Yang Maha Pencipta melalui amalan berpuasa,mengerjakan solat Terawih, bertadarus yang mana meningkatkan ketaqwaan dalam diri selain mendapat keampunan dan petunjuk daripada Allah SWT. Sebagaimana firmanNya dalam surah Al-Baqarah ayat yang bermaksud.

Maksudnya: (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). karena itu, Barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, Maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan Barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), Maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

Menurut Prof. Dr. Hamka dalam kitab Tafsir Al-Azhar, ayat di atas cukup jelas menerangkan bahawa, Al-Quran yang diturunkan dalam bulan Ramadhan adalah petunjuk kepada orang beriman dalam menuju jalan Allah dan membebaskan mereka daripada kegelapan, dan menjelaskan lagi isi ajaran Nabi-Nabi terdahulu.
Selain itu, Umat Islam juga digalakkan agar memperbanyakkan sedekah dan tolong-menolong dalam memberi bantuan kepada fakir miskin, anak-anak yatim,orang yang kurang bernasib baik dan lain-lain lagi. Amalan ini secara tidak langsung dapat mengeratkan lagi ikatan ukhuwah islamiah dan dapat menyemai sikap bersatu padu serta memupuk semangat perpaduan yang jitu dikalangan Umat Islam.

Akhirnya, marilah kita sama-sama mempersiapkan diri dalam melaksanakan ibadah puasa dan amal ibadah yang lain agar dapat meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT. Semoga amalan kita semua di terima dan diampuni oleh Allah SWT.






0 comments:

Post a Comment