Friday, September 4, 2009

PeNguRusaN HarTa DaLam IsLaM

Sesungguhnya Allah SWT telah menciptakan umat manusia daripada bahan-bahan bumi dan menghendaki supaya umat manusia itu memakmurkan bumi. Firman Allah dalam surah Hud ayat 61:

Maksudnya: Dialah menciptakan kamu dari bahan-bahan bumi , serta menghendaki memakmurkannya (iaitu berusaha supaya ramai penduduknya , banyak hasil mahsulnya dan sejahtera hidup di dalamnya).

Oleh demikian, umat manusia perlu memanfaatkan segala ciptaan Allah di langit dan di bumi bagi memudahkan mereka menjalani kehidupan seharian. Justeru itu, umat manusia perlu meneroka segala isi alam serta memproses sesuatu dengan menggunakan kekuatan akal yang di kurniakan oleh Allah SWT dalam diri mereka. Umat manusia juga perlu sebahagian hasil bumi untuk bercucuk tanam dan memproses bahan galian seperti bijih dan minyak bagi memakmurkan bumi dan menyara kehidupan.

Oleh itu, kemajuan dan pembangunan hasil penerokaan umat manusia sehingga hari ini mengambarkan perubahan yang ketara mengikut peredaran zaman. Umat manusia juga semakin ghairah mencipta kekayaan dan berlumba-lumba mengumpul harta kekayaan bagi menjamin kehidupan yang akan datang. Namun timbul pelbagai persoalan atau masalah iaitu:

 Adakah umat manusia dapat memiliki seluruh hasil usahanya dan seluruh harta yang disimpannya?
 Adakah mereka mendapat hak milik penuh atau hak mlilik terbatas?

Dengan berpandukan kepada nas-nas Al-Quran, semua harta adalah milik Allah dan umat manusia hanya boleh mengambil dan menikmati manfaatnya sahaja. Ini berdasarkan hakikat bahawa hanya Allah SWT sahaja yang telah menciptakan langit dan bumi beserta seluruh kandungannya, bahkan seluruh benda yang wujud di ruang sempadan langit dan bumi itu. Firman Allah SWT dalam surah Al-An’am ayat 102:


Maksudnya: yang demikian (sifat-sifat dan kekuasaanNya) ialah Allah tuhan kamu, tiada tuhan (yang disembah dan dipatuhi dengan sebenar-benarnya) melainkan Dia, yang menjadikan tiap-tiap sesuatu.

Allah jua memiliki segala sesuatu di langit dan segala sesuatu di bumi, samada yang kecil mahupun yang besar , yang mempunyai nilai ekonomi dan juga tidak mempunyai nilai ekonomi. Bahkan Allah SWT memiliki seluruh isi dan bumi tanpa berkongsi dengan umat manusia mahupun dari kalangan bukan manusia. Firman Allah SWT:

Maksudnya: Dan tiada sekutu bagiNya di dalam urusa kerajaanNya dan tidak mempunyai penolong (untuk menjagaNya) dari kehinaan dan agungjanlah Dia dengan pengagungan yang sebesar-besarnya.

Allah SWT juga telah memberitahu seluruh hambaNya , sebagai khalifah di bumi bahawa segala sesuatu yang mereka lakukan dan mengambil manfaatnya itu, bukanlah hasil ciptaan mereka, tetapi semata-mata dari rezeki yang Allah kurniakan kepada mereka. FirmanNya:


Maksudnya: tanyakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang musyrikin itu):” siapakah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? “ Teranglah jawabnya: “Ialah Allah”.

Al-Quran juga menjelaskan mengenai hubungan harta dengan orang perseorangan.Firman Allah SWT:

Maksudnya: Dan janganlah memakan dan mengambil harta orang lain di antara kamu dengan jalan yang salah.

Al-Quran juga telah menyebut sandaran harta orang bodoh kepada wali atau penjaga mereka, bukanlah kerana wali atau penjaga memiliki harta, tetapi mereka itu mempunyai hak mengurus harta itu. Firman Allah SWT:

Maksudnya: Dan janganlah kamu beri serahkan kepada orang-orang bodoh akan (harta mereka yang ada di dalam jagaan kamu), harta yang Allah telah menjadikannya untuk kamu semua sebagai asas pembangunan kehidupan kamu, dan berilah mereka belanja dan pakain dari pendapatan hartanya( yang kamu perniagakan ), dan berkatalah kepada mereka dengan perkataan yang baik-baik.

Walaubagaimanapun, hak yang diberikan kepada umat manusia untuk mengambil manfaat dan menggunakan harta Allah itu bukanlah hak mutlak tanpa ikatan dan syarat, tetapi telah ditetapkan syarat tertentu. Manusia di bolehkan menggunakan harta itu di dalam batas keperluan mereka tetapi mengikut kadar mana harta itu dapat menampung keperluan hidup mereka. Bahkan, manusia dilarang boros dan kedekut di dalam urusan makanan, minuman, berpakaian dan seluruh urusan hidup. Allah SWT telah mengharamkan sikap membazir sama seperti sikap kedekut dan tangkai jering. FirmanNya:

Maksudnya: Dan makanlah dan minumlah, dan jangan kamu melampau-lampau.

Namun demikian , hak-hak orang lain di dalam harta Allah telah ditetapkan oleh Allah SWT, yang mana setiap orang yang mempunyai harta perlu menunaikan kewajipan atas dasar kedudukan dan tarafnya sebagai khalifah atau pengganti dalam menjaga harta Allah. Hak-hak yang mesti ditunaikan ialah:

• Zakat:

Zakat ialah fardhu yang wajib ditunaikan di dalam harta kurniaan Allah. Setiap individu yang memiliki harta Allah mengikut kadar tertentu, wajib mengeluarkan zakat dengan cara membayar nya kepada pihak penguasa supaya dibayar balik kepada pihak yang berhak menerimanya mengikut panduan nas Al-Quran. Firman Allah SWT:


Maksudnya: Dan dirikanlah sembahyang serta keluarkanlah zakat.

Zakat juga di wajibkan ke atas seluruh peringkat orang islam, baik lelaki mahupun perempuan, baik yang masih bayi mahupun yang sudah tua. Ini berdasarkan firman Allah SWT:


Maksudnya: Ambillah sebahagian dari harta mereka menjadi sedekah itu membersihkan mereka dari dosa dan membiakkan lagi harta mereka.

• Derma(Infaq)

Islam menganggap derma itu sebagai salah satu sumber kebajikan dan kebajikan itu tidak sempurna tanpa derma. Firman Allah SWT:


Maksudnya: Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat , dan para malaikat, dan segala kitab, dan sekalian nabi, dan mendermakannya seseorang akan hartanya…..

Selain itu, membelanjakan harta di jalan Allah adalah merupakan jihad, kerana ia melibatkan harta benda dan wang ringgit. Allah juga menganggap berjuang dengan harta benda dan jiwa raga itu sebagai tanda dan bukti tahap keimanan seseorang. Firman Allah SWT:


Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benar beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan rasulNya, kemudian mereka terus percaya dengan tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa raga mereka pada Allah, mereka itulah orang-orang yang benar pengakuan imannya.

Di samping itu, memberi derma kepada orang yang memerlukan pertolongan juga termasuk salah satu bentuk menderma pada jalan Allah SWT. Ini berdasarkan firman Allah:



Maksudnya: Dan berikanlah kepada kerabatmu dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing, dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau-lampau.

Maka jelaslah bahawa membayar zakat dan membelanjakan harta di jalan Allah adalah wajib ke atas orang islam yang mempunyai harta mengikut kemampuan dan kadar harta mereka itu bagi memenuhi tuntutan yang telah di tetapkan oleh Allah SWT .

Kesimpulannya, seluruh harta itu milik Allah dan manusia hanya boleh memiliki sekadar untuk mengambil manfaat sahaja.Bahkan juga harta tersebut boleh di gunakan untuk keperluan masyarakat.Ia perlu dilaksanakan oleh pemerintah yang bertanggungjawab menguruskan harta itu dengan membuat peraturan tertentu. Imam al-Ghazali menyatakan harus bagi kerajaan mengambil kadar tertentu dari harta rakyat yang kaya berdasarkan keperluan negara misalnya bagi menjaga keamanan rakyat kerana negara mengalami masalah kekurangan wang dalam perbendahaarn atau baitul mal. Namun begitu ianya mestilah dilakukan dengan adil tanpa tekanan dan kezaliman. Ini bererti jika negara menghadapi bencana kemarau, banjir dan sebagainya sehingga memerlukan bantuan yang besar sedangkan negara tidak mampu menanggung jumlah tersebut. Maka ia secara tidak langsung dapat memenuhi keperluan masyarakat dalam apa jua keadaan.

0 comments:

Post a Comment